25 October 2010

Pelik.

1 comments
Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan? (Itu) sangatlah dibenci di sisi Allah jika kamu mengatakan apa yang tidak kamu kerjakan (as-Saff : 2-3)

Bukan berniat untuk mengaibkan si 'dia', tapi sebagai pengajaran dan iktibar. Ada seorang insan yang sangat hebat bila berbicara. Percakapannya mesti diselitkan sekali dengan hadis dan ayat al-Quran. Hebat.. Memang hebat. Allah beri 'dia' kelebihan hafalan yang kuat. Kefasihan dalam berbicara. Tapi.....

Cakap tak serupa bikin. Cakap benda yang terang-terang 'dia' sendiri tak lakukan. Ayat al-Quran bukan digunakan hanya untuk mematahkan hujah orang lain. Tapi ianya untuk diamalkan dan dihayati. Jangan gunakan ayat al-Quran hanya semata-mata nak nampak hebat pada pandangan manusia. Jangan sembarangan menggunakan ayat al-Quran. Ia bukan kalam manusia. Ianya kalam Allah. Sedih. Bukan 'dia' tak tahu akan kebencian Allah terhadap orang yang 'cakap tak serupa bikin'. 'Dia' tahu. Tapi..Entahla.

Pelik. Pelik..Bila nak lakukan sesuatu perkara, 'Dia' jadi tulang belakang membantah perkara tersebut dengan hujah-hujah yang diberikan. Alasannya, tak ikut syariat Islam. Lah, janganlah jumud sangat. Sedangkan Islam itu kan kadang-kala hukumnya boleh berubah mengikut keadaan. Sedang 'dia' sendiri melakukan perkara yang dilarang Allah. Apa ni?? Orang-orang yang berperangai macam ni lah yang sebenarnya membuatkan Islam itu tidak dapat memenangi hati orang bukan Islam bahkan orang Islam sendiri menjauhkan diri dari Islam.

Kenapa perlu 'berbual lebat'? Nak nampak hebat ke? Memetik kata-kata pujangga ahli-ahli sufi, Ibrahim bin Adham berkata: "Orang yang cintakan kemasyhuran tidak berlaku benar terhadap Allah". Fudhahil bin'Iyad pula berkata: "Jika kamu boleh membuatkan kamu tidak dikenali, maka lakukanlah. Apa salahnya jika kamu tidak dikenali? Apa salahnya jika kamu tidak dipuji? Apa salahnya jika kamu dikeji oleh manusia tetapi dipuji di sisi Allah?". Bisyr Al-Hafiy berkata: "Tidak akan merasakan manis kehidupan akhirat orang yang suka terkenal di tengah-tengah kalangan manusia".

Maaf dipohon andai ada sesiapa yang terasa. Ini jelah yang mampu saya lakukan untuk menyedarkan kembali mereka yang suka bercakap lebat, nampak hebat tapi realitinya, ia xubah seperti tin kosong. Biarlah nampak sempoi, tapi ilmu penuh didada. Biar nampak sempoi, tapi amalannya meningkat hari makin hari, imannya sentiasa berada ditahap yang 'superb'. Baik diam dari berkata-kata perkara yang sia-sia. Hindari penyakit hati. Hindari sikap riak dan takabbur.

1 comments:

Roslina Sahidin said...

peringatan untuk diri sendiri jugak..kdg2 kita nmpak mcm nak bawa islam,tp kita sendiri x mengamalkan apa yg disyariatkan..

 
Awan Nusantara | © 2011 Design by DheTemplate.com and Theme 2 Blog

Find more free Blogger templates at DheTemplate.com - Daily Updates Free Blogger Templates