13 January 2012

Alahai..

0 comments
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ
Sebenarnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara (al-Hujurat : 10)

Walau kita tak pernah mengenali sesama lain, kita tetap bersaudara. Tak kenal nama, tak pernah bersua muka, kita tetap bersaudara.

المسلم أخو المسلم
‘Seorang Muslim itu adalah saudara kepada Muslim yang lain’

Kita bersaudara. Satu IPG semua bersaudara. Awak budak Pengajian Agama, Bahasa Arab, Prasekolah, Matematik, kita semua bersaudara. Tapi kenapa awak ambil ringan bab persaudaraan ini. Kenapa ada dalam kalangan awak yang langsung tak pernah bermanis muka dan memberi salam apabila kita berjumpa antara satu sama lain. Paling tak pun, berilah salam. Susah ke?

Diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim daripada Abdullah bin Amru bin al-Ash r.a bahawasanya seorang lelaki bertanya kepada Rasulullah SAW :

أي الإسلام خير؟ قال : تطعم الطعام، وتقرأ السلام على من عرفت ومن لم تعرف

Islam yang bagaimana yang paling baik sekali? Jawab Baginda : Hendaklah engkau memberi makan, dan memberi salam (keamanan) kepada siapa yang engkau kenal dan engkau tidak kenal.

Beri salam pada orang yang awak kenal dan sebaliknya. Saya sedar yang saya bukan orang hebat, yang bila disebut nama, seluruh warga IPG mengenalinya. Tak. Tapi itu bukan alasan awak untuk menolak mentah-mentah hadis ini.

Jangan kerek. Itu key point. Kita semua sama. Yang membezakan kita adalah nilai takwa. Takwa bukan diukur dari segi pengkhususan. Tapi diukur dari dalam hati. Maaf bagi yang terasa hati. Cuma merindui zaman kegemilangan abang-abang OUM. Menghormati perjuangan mereka. Walaupun jumlah mereka agak sedikit, momentum tarbiah itu dapat dirasai selamanya. Lihat saja betapa hubungan kami, pelajar Semester 5 dengan Semester 7. Kami boleh ’masuk’ antara satu sama lain.

#ramai yang terkecil hati dengan sikap anda, wahai adik-adik PPISMP#

0 comments:

 
Awan Nusantara | © 2011 Design by DheTemplate.com and Theme 2 Blog

Find more free Blogger templates at DheTemplate.com - Daily Updates Free Blogger Templates