21 October 2012

Kuliah Subuh = Awesome!

0 comments
Membelah dingin subuh memang menyeronokkan. Lagi-lagi menuju tempat yang dijanjikan ketenagan menghadirinya. Kuliah Subuh hari ini best. Dr. Abdullah Yassin, mengaji tafsir. Surah al-Ahzab menjadi pilihan, ayat 41 hingga 48 menjadi pedoman.

Kata Muhammad Asrar, ulama' dari Pakistan, adab terhadap al-Quran itu ada 5. Beriman kepadanya, membacanya, memahaminya, mengamalkannya dan menyebarkannya. Hakikat ramai hari ini tajwidnya sudah cukup sempurna, akan tetapi pemahamannya kurang. Teguran untuk diri sendiri juga~

Ringkasnya, tugas Nabi ada 5. Sebagai saksi, pembawa khabar gembira, pemberi peringatan, menyeru kepada agama Allah dan sebagai cahaya yang menerangi.

Baginda menjadi saksi membenarkan kenyataan Nabi Nuh mengenai dakwah yang telah disampaikan, di mana kaum mereka sendiri menafikannya dengan mengatakan Nabi Nuh tidak pernah menyampaikan risalah kepada mereka. Biar surah Nuh menjadi bukti seruan dakwah yang telah disampaikan. Al-Quran itu satu keajaiban.

Banyak khabar gembira yang disampaikan Nabi kepada kita, terutamanya dalam bab perolehan pahala dan ganjaran daripada amal kebajikan yang dilakukan. Ada juga peringatan yang diberikan akan bahaya sesuatu perkara yang menjerumuskan diri dalam neraka. Sebagai contoh, larangan memutuskan silaturrahim yang mengakibatkan diri dihalang untuk memasuki syurga.

Baginda juga cahaya yang menerangi. Terangnya bukan seperti kilauan matahari yang menyakitkan mata. Terangnya memimpin manusia hidup dalam kerahmatan. Kata Abu Bakar al-Siddiq, dunia ini berada dalam kegelapan. Cahaya yang dapat meneranginya adalah taqwa. Orang yang bertaqwa, panduan mereka adalah al-Quran dan Sunnah. Itu pasti.

Ini hanya ringkasan. Banyak lagi ilmu yang dicurah oleh Dr, cuma jari ini belum cukup 'energi' untuk terus menari atas papan kekunci.

Pesan Dr, taubat dan ibadat, dahulukan taubat. Ia sama seperti keutamaan membersihkan diri daripada menghias diri. Taubat dari sifat riya' dan ujub, baru ibadat diterima Allah SWT.

ps-kenapa ayat aku puitis ni. euww

0 comments:

 
Awan Nusantara | © 2011 Design by DheTemplate.com and Theme 2 Blog

Find more free Blogger templates at DheTemplate.com - Daily Updates Free Blogger Templates