19 November 2012

'Walk The Talk'

0 comments
Para salaf begitu 'berat' untuk keluar berdakwah, sebelum mereka pastikan diri dan keluarga mereka sendiri berada pada landasan yang betul.

أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنسَوْنَ أَنفُسَكُمْ وَأَنتُمْ تَتْلُونَ الْكِتَابَ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ

Adakah patut kamu menyuruh orang ramai mengerjakan kebaikan, dan kamu lupakan diri kamu sendiri, sedang kamu membaca kitab (tahu hukum). Apakah kamu tidak mengerti~al-Baqarah : 44

Bersabda Rasulullah SAW sebagaimana yang diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim, daripada Usamah, katanya : Saya telah mendengar Rasulullah SAW bersabda :

Akan di bawa seorang lelaki pada hari kiamat, lalu dilontarkan ke dalam api neraka. Maka ramai orang bertanya: Wahai si fulan! Mengapa kau di sini? Bukankah dengkau menyuruh berbuat baik, dan melarang berbuat jahat? Maka dia menjawab : Benar! Dahulu saya menyuruh berbuat baik, dan saya sendiri tidak mengerjakannya dan saya melarang berbuat mungkar, dan saya sendiri membuatnya.

Lihat pula cara dakwah Saidina Umar, di mana sebelum beliau menyuruh orang lain dengan satu perintah, dan melarang mereka dari satu peirntah, terlebih dahulu beliau akan memastikan isi rumahnya tidak melanggar apa yang ingin disampaikannya kepada masyarakat. Amaran siksaan yang berat diberikan jika ahli keluarganya melanggar perintah Umar.

Kemudian, barulah Umar keluar berdakwah kepada masyarakat dan masyarakat tidak sesekali merasa keberatan untuk mendengar dan mematuhi perintah Umar. Sebab, Umar berpegang pada prinsip 'Walk The Talk'.

Tak ramai yang mampu laksanakan prinsip ini dengan jayanya. :)


0 comments:

 
Awan Nusantara | © 2011 Design by DheTemplate.com and Theme 2 Blog

Find more free Blogger templates at DheTemplate.com - Daily Updates Free Blogger Templates