24 December 2013

(^_^)

0 comments
Lama rasanya tak menulis kat sini. Rindu.

Alhamdulillah, dah lepas interview SPP dan dah tahu result final exam. Walaupun result tak tinggi macam kawan-kawan yang lain, tapi Alhamdulillah, sebab ini kan rezeki. Allah yang beri. Study kuat sampai tak tidur 3 hari pun, kalau Allah tak izin, tak jadi juga kan. Ingat, jangan risau dengan rezeki .

Nabi Ibrahim a.s ketika ditanya, 'Mengapa Allah SWT menjadikanmu Khalilullah (kekasih Allah)?

Dijawabnya, kerana 3 sebab. Pertama, tidak aku disuruh memilih dua perkara kecuali aku pilih untuk Allah SWT daripada yang lainnnya. Kedua, aku tidak pernah risau terhadap rezekiku yang dijamin oleh Allah SWT. Ketiga, tidak pernah makan sama ada waktu siang atau malam kecuali bersama tetamu.

Tapi ingat, aku tak cakap, yang aku menafikan usaha tau.

Alhamdulillah, interview SPP pun berjalan dengan baik. Harap-harap lulus, dan dapat diposting ke tempat-tempat yang baik. Tak sabar nak kerja, nak ada gaji, nak balas balik jasa mak (dari segi kewangan), dan..........KAHWIN. teeeet.

Cuti ni, aku rasa paling seronok. Pagi-pagi terus tolong mak kat kedai makan. Tolong. bukan kerja ek. Maksudnya? Maksudnya, tak bergaji. Yup, aku tolong masak, siang ikan, basuh ayam, buat sambal ayam penyet, masak ayam goreng, bubuh kari lah, apa-apa je. Banyak ilmu aku dapat. Jadi seronok.

Malam pulak, aku memaksa diri untuk buka balik kitab-kitab fekah. Buka balik fiqh manhaji, jilid 1, bab bersuci. Buat ulangkaji balik. Rindu dekat Bangi. Kalau kat sana, kuliah banyak, datang tadah je ilmu. Sekarang, kena baca sendiri. Ish3.

Kenapa kau cerita benda ni meer? Nak menunjuk eh?

Taklah. Tak nampak tu, perkataan KAHWIN. haha. Nak kahwin, kena ada ilmu kan. Tak 'cantik' perkahwinan kalau tak reti selesaikan masalah fiqh yang simple. Fiqh je? Tasauf? Aqidah? Slow2 lah weyhh..Aku bukan USTAD! :)

Kalau nak tunggu betul-betul perfect, baru nak kahwin, memang susah lah kan. Apa yang penting, kita ada usaha. Usaha itu penting, sehinggakan ada ahli maksiat yang dimasukkan syurga sebab sedang berusaha pergi ke satu daerah untuk bertaubat, di mana ramai orang soleh kat tempat tu. Panjang lagi hadis ni...InsyaAllah ada masa aku kongsi lah ek.

Doakan aku lulus interview kawan-kawan. Maaf, entry ni dah jadi maca diari pulak. Heh. :)

0 comments:

 
Awan Nusantara | © 2011 Design by DheTemplate.com and Theme 2 Blog

Find more free Blogger templates at DheTemplate.com - Daily Updates Free Blogger Templates