14 April 2011

Doa.

0 comments
Imam Ahmad, Ibn Abi Syaibah, al-Bukhari dalam kitab Adab, empat imam hadis yang lain, Ibn Hibban dan al-Hakim meriwayatkan daripada al-Nu'man bin Basyir, Rasulullah SAW bersabda:

(الدعاء هو العبادة، وقرأ : (وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ

Doa adalah ibadah. Kemudian Baginda membacakan ayat : Berdoalah kamu kepadaku nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. (Ghafir, 40:60)

Kata Khalid al-Raba'i mengenai firman Allah SWT dalam surah Ghafir tersebut, 'Aku takjub melihat umat ini, mereka disuruh berdoa dan kemudian dijanjikan penerimaanya tanpa disebutkan sebarang syarat pun antara dua perkara tersebut'

Sahl bin Abdullah al-Tustari berkata, terdapat 7 syarat agar doa diterima. Pertama, memohon dengan sepenuh hati dan rendah diri. Kedua, takut kepada Allah. Ketiga, berdoa dengan penuh harapan. Keempat, berterusan. Kelima, khusyuk. Keenam, berdoa secara umum (menyeluruh). Ketujuh, makanan perlu dari sumber yang halal.

Ibn 'Ata' pula berkata, ada 4 syarat untuk doa diterima. Pertama, mengawal kecenderungan hati ketika bersendirian. Kedua, menjaga lisan ketika berbicara sesama manusia. Ketiga, menjaga mata dari melihat perkara haram. Keempat, menjaga perut dari menerima makanan yang haram.

Mari berdoa! Abu Ya'la dan al-Hakim meriwayatkan dari 'Ali sebuah hadis yang dinilai sahih, Rasulullah SAW bersabda:

الدعاء سلاح الـمـــؤمـــن، وعماد الدين، ونور السموات والأرض

Doa merupakan senjata orang yang beriman, tiang agama dan cahaya langit dan bumi

0 comments:

 
Awan Nusantara | © 2011 Design by DheTemplate.com and Theme 2 Blog

Find more free Blogger templates at DheTemplate.com - Daily Updates Free Blogger Templates