14 June 2010

Lelaki..

0 comments
Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar,dan keras, yang tidak durhaka kepada Allah terhadapa apa yang Dia perintahkan kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan (At-Tahrim : 6)

Peliharalah keluargamamu...Bercakap mengenai keluarga, mesti ada seorang ketua bagi menerajui sesebuah organisasi kekeluargaan..yes...Lelaki adalah pemimpin bagi wanita..beratnya tanggungjawab sebagai seorang pemimpin...Memastikan isteri dan anak2 sentiasa berada dalam keadaan yang selamat..memberi nafkah kepada mereka..Hebat kan lelaki...tapi.....ada 4 golongan lelaki yang akan ditarik oleh wanita untuk masuk ke dalam neraka..

Ayah, Suami, Abang-abang dan anak lelaki yang sudah mukallaf..Aduh..Lelaki belaka tuh..Walau camne sekalipun, hidup bukan untuk bersedih..Setiap perkara yang berlaku ada hikmahnya..Sebab itu kita perlu melaksanakan tanggungjawab sebagai seorang ayah, suami, abang2 dan anak dengan sebaiknya...Melaksanakan tanggungjawab dengan pebbuh dedikasi..

Seorang bapa perlu mengawasi setiap pergerakan anak perempuannya..dengan siapa mereka berkawan..Cek Hp anak2 andai ada mesej dan gambar2 yang tidak sepatutnya...perlu memastikan hidup anak2 sentiasi dihujani dengan bacaan al-Quran dan berzikir..

Suami juga perlu menegur isteri andai isteri mereka melakukan perkara yang jelas diharamkan dalam Islam..Perlu bagi suami menasihatkan isteri agar menjaga adab2 pergaulan bersama yang bukan mahram di tempat kerja..Jangan bersolek untuk dipertonton oleh bukan mahram..

Jika ayah sudah meninggal dunia, abang2 perlu menggalas tanggungjawab sebagai seorang bapa...Oleh yang demikian, perlu bagi mereka memiliki ilmu yang secukupnya untuk mendidik adik2 ke arah yang lebih Islamic..Dan yang paling penting..abang sendiri perlu menunjukkan peribadi Rasulullah agar adik2 dapat mencontohi peribadi mulia tersebut..

Akhir sekali...anak lelaki...perlu menjadi anak yang soleh satu hal, perlu menegur secara berhikmah kepada ibu jika ibu sibuk duk mengumpat 24 jam juga satu hal..beratnya..kita pun belum taw lagi jadi anak yang soleh ke tak..kalau berjauhan, berapa kali kita dapat menghubungi mereka..tetapi perlu diingat, nak tegur mereka, perlu menggunakan cara yang bijak..ilmu itu penting..

Jadilah lelaki terhebat!Lelaki yang memimpin setiap ahli keluarganya memasuki syurga..Lelaki terhangat!Hangat di pasaran disebabkan ilmu dan amalannya yang tidak pernah mengenal erti jemu...Allah..

Macam mana nak memimpin negara Islam andai diri sendiri tidak dapat memimpin isteri supaya memahami apa yang dikatakan dengan menutup auart dengan sempurna..ooooopppsss!ada orang terasa kah..

0 comments:

 
Awan Nusantara | © 2011 Design by DheTemplate.com and Theme 2 Blog

Find more free Blogger templates at DheTemplate.com - Daily Updates Free Blogger Templates