15 June 2010

Sabar itu indah..

0 comments
Wahai orang yang beriman jadikanlah sabar dan solat sebagai pertolonganmu sesungguhnya Allah berserta orang yang sabar (al-Baqarah : 153)

Sabar..bererti tahan menempuh suatu yang sukar..Sabar yang terpuji adalah sabar mengerjakan taat kepada Allah SWT, menjauhi segala maksiat yang dilarang oleh-Nya dan sabar atas segala takdir-Nya. Namun begitu, sabar melakukan ketaatan adalah yang lebih utama..Kerana apa? Jika kita taat akan perintah-Nya, sudah tentu kita tergolong dalam orang yang sentiasa melakukan amal kebajikan..Secara automatiknya, maksiat dapat dijauhi dan sifat redha akan menguasai diri..

Sabar adalah salah satu tangga daripada tangga-tangga ibadat menurut Ahli Sunnah Waljamaah dan ia merupakan darjat dan tangga ibadat yang paling agung..

3 darjat dalam sabar:

- Sabar terhadap ketaatan
- Sabar terhadap kemaksiatan
- Sabar terhadap ketentuan dan musibah

Sifat sabar adalah perkara penting dalam tasauf. Ia adalah maqam bagi mereka yang telah mantap dalam dunia kesufian. Sabar juga landasan untuk mendapatkan pertolongan Allah..Sabar juga akan membersihkan diri dengan melalui beberapa ujian yang menguji semangat dan keazaman untuk tetap berada pada jalan Allah.

Sabar terhadap kemaksiatan, ialah apabila jiwa seorang itu sentiasa menyuruh untuk berbuat kejahatan lalu dia tetap bersabar dan mengharapkan pahala hanya daripada Allah SWT. Nafsu mengatakan alangkah indah andai dapat berbual bersama-sama yang bukan mahram tanpa batasan. Nafsu mengatakan alangkah indah andai dapat melihat perkara yang haram di sisi Allah..Melihat aurat perempuan..Melihat gambar mahupun video lucah..Iman pula mencelah supaya bersabar dengan godaan hawa nafsu...Iman hanya boleh berkata demikian andai ia kukuh berada dalam jiwa seorang Muslim..Jika tidak, buruk padahnya..

Sabar menerima takdir Allah SWT, dilakukan apabila Allah menetapkan takdir-Nya atasmu dan untuk meringankan dosa2mu atau meninggikan darjatmu..Sabar menerima segala ujian mahupun musibah yang melanda dapat meningkatkan darjat seseorang..Sabar memiliki kekurangan diri dapat menjadikan seorang itu hebat di sisi Allah..

Sesungguhnya besarnya pahala diukur dengan besarnya ujian, dan apabila Allah suka kepada kaum itu, maka mereka diuji. Jika mereka redha, maka Allah redha dan jika dia marah, Allah pun marah kepadanya (Riwayat al-Tirmizi no. 2396)

Sifat sabar bukan sahaja perlu ketika ujian kesusahan datang melanda bahkan ianya perlu di saat kita berada dalam keadaan mendapat nikmat yang melimpah ruah agar menjadi seorang yang bersyukur. Ia dapat dicapai andai beristiqamah melakukan ibadah serta mentaati perintah Allah SWT..

0 comments:

 
Awan Nusantara | © 2011 Design by DheTemplate.com and Theme 2 Blog

Find more free Blogger templates at DheTemplate.com - Daily Updates Free Blogger Templates