04 April 2011

Mudah je..

0 comments
Abu al-Faraj al-Jauzi menceritakan sebuah kisah daripada Khalifah al-Mu'tasim:

Sekolompok orang yang sedang menaiki kapal telah mendengar suara ghaib bergema di lautan: 'Siapakah yang memberikan kepadaku wang 10ribu dinar, maka aku akan mengajarinya sebuah kalimah, yang apabila dibaca oleh orang yang sedang ditimpa keususahan, maka Allah SWT akan menolong dan menghilangkan musibahnya serta kesusahannya?'

Maka salah seorang penumpang kapal berdiri dan berteriak: 'Wahai suara ghaib, aku akan berimu 10ribu dinar, ajarkanlah aku tentang kalimah tersebut' Suara ghaib itu menjawab: 'Lemparkanlah wang tersebut dalam laut!'

Suara ghaib tersebut berkata: 'Ketika engkau sedang ditimpa musibah atau kesusahan, maka bacalah surah al-Talaq, ayat 2-3:



"Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah, nescaya Allah akan lepaskan ia dari masalah hidup Dan diberikannya rezeki dari sumber yang tidak diduga. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan keperluannya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan (yang dikehendaki)Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu"

Penumpang kapal tadi kemudian bercerita: 'Demi Allah, setiap kali aku ditimpa musibah atau kesusahan, kemudian aku membaca dua ayat tersebut, maka Allah SWT pasti menolongku dan memberi jalan penyelesaian masalahku'


Jangan stress sgt naa


oopssss..haha

0 comments:

 
Awan Nusantara | © 2011 Design by DheTemplate.com and Theme 2 Blog

Find more free Blogger templates at DheTemplate.com - Daily Updates Free Blogger Templates