19 February 2012

Jangan Cepat Melenting

0 comments
Jangan angkuh sangat, sampai menutup pintu serapat-rapatnya daripada menerima pendapat dan pandangan orang lain. Pendapat diberi atas fakta yang sahih. Bukan tuduhan melulu. Semuanya berasas.

Pendapat boleh mengukuh cengkaman sesebuah organisasi, agar ia terus cemerlang mengepalai tampuk pemerintahan. Adakah adil jika kita tak pernah terlibat dalam sesebuah organisasi, tidak diberi langsung peluang untuk melontar idea yang mungkin ahli organisasi terlepas pandang. Kita ada mata, kita memerhati. Kita ada akal, kita berfikir. Fikir jauh ke depan. Untuk kebaikan bersama.

Jangan cepat melenting. Sentuh sikit, sudah menggelabah. Tenang. Berhujah jangan mengikut nafsu. Hujah dengan pemikiran yang waras. Cuma agak pelik, kenapa tak boleh terima pandangan orang lain? Kenapa? Pandangan bukan untuk menjatuhkan. Hanya untuk penambahbaikan.

Jangan jadi orang sombong. Tawadhu'. Tiap-tiap tahun sambut Maulidurrasul. Tapi roh perjuangan Nabi Muhammad SAW langsung tak melekat dalam sanubari. Belajar untuk mendengar. Jangan terlalu yakin diri ini lebih hebat dari orang lain.

Maaf ku pohon daripada dia, orang yang aku hormati sepanjang menjawat jawatan yang hebat dalam sebuah organisasi di IPG Kampus Pendidikan Islam.

Pemimpin, anda perlu menguasai kemahiran mendengar rintihan hati rakyat. Peace yaw!

0 comments:

 
Awan Nusantara | © 2011 Design by DheTemplate.com and Theme 2 Blog

Find more free Blogger templates at DheTemplate.com - Daily Updates Free Blogger Templates