07 March 2012

Oyehh

0 comments
Alhamdulillah. Tadi selesai taklimat praktikum. Bukan nak merungut. Cuma nak kata satu perumpamaan yang melampau. Apa dia? Bolah tak aku nak kata, praktikum ni buat manusia bekerja seperti robot. Maaf lah kalau terlampau-lampau perumpamaannya. Kui3

Rilex. Rilex. Banyak kerja tu, lumrah. Tak ada kerja tu yang bermasalah. Apa pun nak kata, setiap masalah, ada jawapnnya. Cuma perlu dicari, jangan hanya menanti. Sibuk? Banyak kerja? Tak ada masa? Ni, solusinya :

Diriwayatkan daripada Ibn 'Abbas, katanya: Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: Sesiapa yang sering beristighfar, nescaya Allah melapangkannya daripada kekusutan, melepaskannya daripada kesempitan dan memberinya sumber yang tidak ia sangkakan.

Hebat kan?

Kata Ibn Taymiyyah, kalau aku berhadapan dengan sesuatu masalah dan aku tak dapat selesaikannya, maka aku akan beristighfar, dengan jumlah sebanyak 1000 kali, dan kadang-kadang lebih daripada itu, dan aku mendapati Allah memberi jawapan kepada aku.

وَمَا كَانَ اللّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَأَنتَ فِيهِمْ وَمَا كَانَ اللّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ يَسْتَغْفِرُونَ

Dan Allah tidak sekali-kali akan menyeksa mereka, sedang engkau (wahai Muhammad) ada di antara mereka dan Allah tidak akan menyeksa mereka sedang mereka beristighfar (meminta ampun) (al-Anfal : 33)

Kata para tabi'in, Allah tak akan menyeksa orang yang bersama Rasulullah, tapi Rasulullah sudah tiada (wafat). Akan tetapi pada fasa kedua ayat ini, Allah tak akan menyeksa mereka yang beristighfar, istighfar tersebut masih ada.

hoyeehhhhh..

0 comments:

 
Awan Nusantara | © 2011 Design by DheTemplate.com and Theme 2 Blog

Find more free Blogger templates at DheTemplate.com - Daily Updates Free Blogger Templates